POLECANY PRODUKT
Vitra od początku była rodzinną firmą produkcyjną, powołującą do życia projekty designerów. Została założona w połowie ubiegłego stulecia w niemieckim Weil am Rhein przez Williego i Erikę Fehlbaum. W latach 1977-2013 była zarządzana przez ich syna, Rolfa Fehlbauma, który do dziś pozostaje głównym dyrektorem Vitry. Historia jednej z najbardziej wpływowych marek wnętrzarskich XX wieku jest fascynująca!
Vitra została założona dokładnie w 1950 roku, ale minęło 7 lat zanim Fehlbaumowie na dobre weszli na rynek mebli. Wszystko zmieniło się podczas podróży Williego i Eriki Fehlbaum do Stanów Zjednoczonych. To właśnie tam para poznała słynne krzesła Eamesów. Zakochali się w ich wyjątkowo nowoczesnym designie i zdobyli licencję na produkcję krzeseł dzięki Herman Miller Collection. W tym samym, roku po raz pierwszy, udało im się sprowadzić kultowy projekt do Europy. Fehlbaumowie nabyli także prawa do produkcji projektów Alexandra Girarda, Isamu Noguchiego czy Georga Nelsona, którzy zyskali sławę w Europie właśnie dzięki Vitrze. Dekadę później, w 1967 roku, marka pokazała kolejny projekt, który zyskał miano kultowego. Oryginalne, wykonane w całości z plastiku krzesło Panton autorstwa Vernera Pantona, do dziś zachwyca prostym designem. Vitra współpracowała z artystą aż do jego śmierci w 1998 roku. W latach 80. umowa z Hermanem Millerem dobiegła końca, ale marka zachowała prawo do niektórych projektów, w tym między innymi krzeseł stworzonych przez Eamesów. Zarówno założyciele Vitry, jak i projektanci, doskonale rozumieli zasady współpracy i płynące z niej obopólne korzyści. Taki model firmy musiał być skazany na sukces.
1981 rok otworzył zupełnie nowy rozdział w historii. Głównym dyrektorem był wtedy już Rolf Fehlbaum, syn założycielskiej pary. Pożar, który wtedy strawił halę produkcyjną w Weil am Rhein, dał początek zupełnie nowemu projektowi, jakim stał się Kampus Vitra. Kampus miał być swoistym hołdem dla architektury, dalece wykraczającym poza dekoracje wnętrz. Marka rozpoczęła wtedy współpracę również z najwybitniejszymi na świecie architektami. Projekty wielu swoich budynków zleciła tak wybitnym twórcom i pracowniom jak Tadao Ando, Zaha Hadid, Herzog & de Meuron czy SANAA. Ale jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych budynków kampusu jest Muzeum Designu Vitra, zaprojektowane w 1989 roku przez Franka O. Gehry’ego. Był to pierwszy obiekt wzniesiony w Europie. Kolekcja muzeum jest zorientowana na meble oraz akcesoria wyposażenia wnętrz, takie jak krzesło Tip Ton Edwarda Barbera i Jaya Osgerby’ego czy Go Rossa Lovegrove’a. Znajdziemy tam również krzesło Paimio Alvara Aalto i drewniane stołki jego autorstwa czy Standard Chair Jeana Prouvé i Wiggle Franka Gehry’ego. Oczywiście w muzeum nie mogło zabraknąć kultowych projektów Charlesa i Ray Eamesów, Vernera Pantona czy Eero Saarinena.
Współpraca z wybitnymi artystami jest zapisana w DNA marki, ale jej powodzenie od początku było uwarunkowane wyjątkową filozofią Vitry, która zapewniała nie tylko wolność artystyczną, ale również świetną produkcję i doskonałą znajomość rynku. Czyli wszystko, czego potrzebowała do promocji artystów i budowania własnej legendy. Na wizerunek marki, która jest ekspertem w wyposażeniu wnętrz, ogromny wpływ miał Pierre Mendell. Artysta jest odpowiedzialny za logo Vitra z charakterystyczną kropką na końcu.
Dzisiaj produkty Vitry pojawiają się w bardzo prestiżowych wnętrzach takich jak niemiecki Bundestag, Tate Modern w Londynie czy Centrum Pompidou w Paryżu. Można je także zobaczyć na lotniskach, w biurach oraz w stylowych wnętrzach mieszkań. Żadna inna marka nie odcisnęła takiego piętna na pojmowaniu designu i architektury wnętrz w XX wieku, jak Vitra. Dlatego wybór Fehlbauma, pełniącego przez wiele lat funkcję dyrektora marki, na członka jury Nagrody Pritzkera, której członkiem pozostawał w latach 2004 – 2010, zdaje się zupełnie naturalny. Był również wyrazem uznania dla jego wkładu we współczesną architekturę i jej dziedzictwo.
POLECANY PRODUKT
Vitra do dziś wprowadza nowe rozwiązania, pokazując swoje produkty nie tylko w muzeum czy w Internecie. Stworzyła także PopUp Story w Amsterdamie i w Zurychu dedykowane dla słynnych plastikowych krzeseł Eamesów. Przez 3 miesiące odwiedzający mogli nie tylko zobaczyć kilkanaście wersji kolorystycznych mebla, ale również stworzyć jego własną wersję! Marka, wychodząc poza tradycyjne ramy doświadczenia zakupowego, dała swoim klientom coś znacznie cenniejszego niż dobry design. Pozwoliła im w niego ingerować i uczestniczyć w jego tworzeniu. To ogromny hołd dla projektu Eamesów i dla designu samego w sobie.
Jak widać mimo upływu czasu, przesuwanie granic projektowania nadal leży w kręgu zainteresowania Vitry, której znakiem charakterystycznym są odważne linie, mocne kolory, niezwykle wysoka jakość i przede wszystkim nadrzędne myślenie o użyteczności. To właśnie te elementy składają się na dobre, ponadczasowe projekty, których w portfolio marki z pewnością nie brakuje.