Nieperfekcyjna ceramika od Zhekai Zhang
W XXI wieku z każdej strony oferowane są nam doskonałe rozwiązania designerskie, które mają podkreślać perfekcyjną całość, doskonałą kompozycję, a także charakter właściciela. W dobie minimalizmu, idealnej formy oraz perfekcyjnych materiałów, ciężko jest się wyróżnić i pokazać swój gust w nietypowej odsłonie, zwłaszcza, gdy cenimy sobie oryginalność i niebanalne rozwiązania.
Historia ceramiki sięga już paleolitu, najstarsze wyroby, które udało się odnaleźć archeologom, pochodzą z ok. 13 tys. lat p. n. e.. Jest ona znana zwłaszcza fanom greckiej sztuki rzemiosła. W Polsce pojawiła się po raz pierwszy ok 7,5 tys. lat temu.
Śmiało można powiedzieć, że ceramika nigdy nie wyszła z mody, a wręcz aktualnie przeżywa swoją drugą młodość. Naczynia ceramiczne towarzyszyły naszym prababciom, babciom, matkom i nam. Niektóre z nich są nawet przekazywane z pokolenia na pokolenie, aby mogły pozostać w rodzinie.
Nietypowa forma
W dzisiejszym wpisie pokażemy Wam, w jak wspaniały sposób można zabawić się formą ceramicznych naczyń, tworząc zupełnie nowy odłam w designie. Artyści szukając co rusz nowych rozwiązań na jeszcze oryginalniejszy jej obraz, sięgają różnych inspiracji, bawią się kształtem, a także pierwotnym założeniem o przeznaczeniu konkretnych naczyń.
Projekt nieperfekcyjny
Zhekai Zhang stworzył kolekcję nieperfekcyjnej ceramiki. Na pierwszy rzut oka wygląda ona totalnie nietuzinkowo, wzbudzając w odbiorcy ambiwalentne uczucia. Jednakże przyjrzyjmy się tej koncepcji trochę bliżej.
Absolwent Royal College of Art – Zhekai Zhang stworzył nietypową kolekcję ceramicznej zastawy do herbaty, która wygląda jakby się rozpadała partiami. Aby stworzyć swoje dzieło Zhang wykorzystał fabryczne formy ceramiczne. Seria białych, glazurowanych filiżanek do herbaty, kubeczków oraz dzbanków z jednej strony jest całkowicie gładka, a z drugiej… totalnie pognieciona!
Zhang wykorzystał kształt klasycznych fabrycznych form ceramicznych do utworzenia jednej strony produktu, w taki sposób, by nabrała ona prawidłowego kształtu, jaki jest znany każdemu z nas. Jednocześnie pozwolił drugiej stronie na pełną swobodę ukształtowania masy – bez zastosowania fabrycznej formy, tak by druga strona produktu wyglądała na przypadkową, dalece odbiegającą od standardowego kształtu filiżanki do herbaty, czy też dzbanka. Dzięki temu osiągnął efekt „rozpadającego się” produktu.
Cały zestaw, stworzony na wzór pięknego garnituru ceramicznego do herbaty został stworzony przez Zhang’a z lekkim przekąsem. Jak mówi sam artysta – zastosował fabryczną formę jako katalizator dla przedstawienia unikalności nieperfekcyjnej formy, piękna, które kupowane jest masowo.
Wybierając zestawy ceramiki, które mają nam posłużyć latami, zwłaszcza na wystawnych przyjęciach, kierujemy się tym, by nie miały one żadnych uszczerbków, ani defektów, zależy nam głównie na tym, by ich kształt i forma prezentowały się w całej krasie doskonale. Artysta na przekór tym założeniom stworzył desginerski zestaw, który podkreśla właśnie piękno niedoskonałe. A więc daje szerokie pole do własnej interpretacji piękna i doskonałości, zwłaszcza w przypadku tworzonych masowo produktów, które mamy w zasięgu ręki, oferowane przez wszystkich producentów na rynku.
Trzeba przyznać, że innowatorski projekt Zhang’a robi wrażenie, zwłaszcza gdy jesteśmy nastawieni na perfekcjonizm i zależy nam na tym, by zaprezentować się z jak najdoskonalszej strony wśród naszych gości.