Northern Wisps: zwycięski projekt konkursu Ronena Beckermana
Z daleka przypominają wyłaniające się ze skał strzeliste żagle albo nowoczesne tipi. Tymczasem Northern Wisps to projekt domków letniskowych stworzony przez Bartosza Domiczka, pochodzącego z Bielska-Białej architekta i projektanta graficznego. Nietuzinkowy pomysł Polaka wzbudził zachwyt jury prestiżowego konkursu Ronena Beckermana i przyniósł młodemu artyście główną nagrodę. Czym charakteryzuje się ta niezwykła wizualizacja?
Ronen Beckerman, specjalizujący się w wizualizacji architektonicznej, od wielu lat buduje wokół swojego bloga i towarzyszącego mu forum społeczność związaną z tą sztuką. W organizowanym przez niego konkursie zadaniem uczestników jest tworzenie zupełnie nowej jakości wizualizacji, z wykorzystaniem zróżnicowanych narzędzi, np. takich jak silnik graficzny „Unreal Engine” używany przez projektantów gier komputerowych. W tegorocznej edycji konkursowe zadanie polegało na zwizualizowaniu obiektów turystycznych ulokowanych wśród dzikiej przyrody. Ze wszystkich nadesłanych projektów wybrano aż 24 finałowe. Pośród nich znalazł się także Northen Wisps autorstwa Bartosza Domiczka, którego uhonorowano najwyższym laurem.
Odyseja kosmiczna i domostwa przodków
Projekt Domiczka to kilka domków przypominających monumentalne namioty, wzniesionych w nieco dzikiej i nieokiełznanej scenerii – wśród islandzkich wzgórzy Thorsmork. Jak przyznaje sam artysta, inspiracją dla tego projektu były m.in. konstrukcje namiotowe naszych przodków, wznoszone zwykle wokół palenisk, a także kultowy film Stanleya Kubricka „2001: Odyseja kosmiczna”. W rezultacie powstały monumentalne, geometryczne monolity zachwycające jednocześnie minimalizmem i czystością formy. By uzyskać taki efekt, drewniane szkielety domów zostały pokryte półprzezroczystą tkaniną. Centralnym punktem budynków są kominki. Bijący od nich blask rozjaśnia wnętrze, a dzięki prześwitującemu materiałowi, roztacza też wokół domku tajemniczą poświatę – niczym ogniska rozpalane przez naszych przodków przed chatami.
Pośród nordyckich skał
Równie oryginalny, co sam projekt domków, jest także dobór ich lokalizacji. Abstrakcyjny, nordycki krajobraz pełen skał, lecz dość ubogi w roślinność, fantastycznie kontrastuje z bielą tkaniny pokrywających smukłe, geometryczne konstrukcje. Przepełnione światłem, półprzezroczyste monolity wznoszące się pomiędzy islandzkimi skałami w zamyśle twórcy miały przypominać stojących na szczycie gór nordyckich bogów. Poza niebem wszystko, co możemy zobaczyć na zdjęciach zostało wygenerowane komputerowo, w technologii CGI.
Pasmo sukcesów
Główna nagroda w konkursie Ronena Beckermana to nie jedyny sukces Bartosza Domiczka. Jego projekt został także nominowany do corocznie przyznawanch CG Awards. Jesienią wizualizacje domów letniskowych bielszczanina będzie można również obejrzeć podczas wystawy „Wireframes”, odbywającej się w Architecture and Design Museum w Los Angeles. Przedsięwzięcie to ma na celu ukazanie roli i historii grafiki komputerowej w dziedzinie wizualizacji architektonicznej.