Ray i Charles Eamesowie – spojrzenie na świat ich designu
Tych dwoje architektów należy do grona najbardziej wpływowych designerów XX wieku. Czym charakteryzował się styl twórców najbardziej znanego na świecie krzesła?
Charles Eames urodził się w 1907 roku w St. Louis w stanie Missouri. Studiował architekturę na uniwersytecie w Waszyngtonie, jednak po dwóch latach porzucił naukę i założył własną firmę architektoniczną. Największy wpływ na jego twórczość miało poznanie w 1941 r. pary fińskich architektów – Eliel i Eero Saarinen. To dzięki nim postanowił wrócić na studia – tym razem w Cranbrook Academy of Arts w Michigan. Na studiach poznał swoją przyszłą drugą żonę Ray, z którą tworzył i projektował przez kolejne 37 lat swojego życia.
Pierwsze prace
Jeszcze w trakcie studiów Charles i Eero stworzyli swój pierwszy projekt krzesła. Było ono zbudowane z innowacyjnego materiału nazwanego plywood. Po ukończeniu nauki Eames kontynuował prace w swoim studiu w Los Angeles, jednak przerwał je wybuch II wojny światowej. Projektanci nie odłożyli jednak technologii do szuflady. W efekcie brutalnych walk na froncie zrodziło się zapotrzebowanie na stworzenie superlekkich i poręcznych noszy służących do ewakuowania rannych z frontu. Ray i Charles stworzyli taki sprzęt, wykorzystując plywood.
„Nie tworzymy sztuki, ale rozwiązujemy nią problemy” – tłumaczył później Charles, a ta dewiza w projektowaniu przyświecała małżeństwu Eamesów przy tworzeniu kolejnych prac.
Projektowanie dla ludzi
Po wojnie przyszedł czas na następne innowacyjne projekty. Świat był głodny nowej odsłony użytkowego designu, a Ray i Charles byli najlepszymi projektantami, którzy mogli odpowiedzieć na te potrzeby. Projekty tworzone dla nowej amerykańskiej klasy średniej wyróżniały się nie tylko estetyką, ale przede wszystkim użytecznością.
„To, co dobrze działa, jest lepsze od tego, co tylko dobrze wygląda, bo to, co dobrze działa, nigdy nie przemija” – mówiła Ray. O ile takie podejście do projektowania za sprawą szkoły Bauhausu było znane w Europie już przed wojną, to dopiero małżeństwo Eamesów uczyniło je tak popularnym.
Eames Lounge and Ottoman
W latach 50. XX w. Charles marzył o stworzeniu idealnego fotela do siedzenia. Wcześniejsze doświadczenia z plywoodem pozwoliły mu na uzyskanie opływowych kształtów krzesła w wyniku kontrolowanego topienia tego materiału na aluminiowej bazie. Produkowany był w dwóch rozmiarach, w szerokiej gamie fornirów i skór obiciowych. Podstawa Eames Lounge jest odlewana ciśnieniowo i ma mechanizm obrotowy. Początkowo projekt nie za bardzo podobał się Ray, która określiła go jako „nie designerski, ale bardzo wygodny”. Z czasem jednak mebel zyskał status kultowego i można było znaleźć go w domu każdego miłośnika designu.
Dom Eamesów
Ray i Charles zbudowali swój dom na łące z widokiem na Ocean Spokojny. Kształtem przypominający pudełko po butach, zbudowany ze szkła i stali budynek to projekt Charlesa. Przez wielkie okna do środka zaglądają eukaliptusowe drzewa – tym elementem Eamesowie postanowili przełamać otaczający ich wiejski krajobraz. Dom jest niezwykle funkcjonalny, ale pozostał kolorowy i kreatywnie urządzony – Ray powiesiła na suficie ulubiony obraz, tak aby można było go podziwiać, leżąc na fotelu.
Dzięki Fundacji Eamsów dom można zwiedzać. Wszystkie wycieczki wymagają wcześniejsze rezerwacji, a koszt wizyty to 10 dolarów od osoby. Wśród możliwych form wykorzystania przestrzeni znajdują się także wesela oraz małe przyjęcia okolicznościowe.
Budynek jest poniekąd kwintesencją podejścia Eamesów do projektowania: miał być dla nich szeregiem doświadczeń, których dostarcza im otaczający wszechświat. Ich praca to podróż przez świat doświadczania, a design był ich sposobem na dzielenie się nimi ze światem.