
Sycylijski blask – małe AGD od Smeg i Dolce&Gabbana
Smeg, włoski producent AGD, słynący ze stylowego połączenia designu z technologią, ponownie połączył siły z projektantami domu mody Dolce&Gabbana. Efektem tej wyjątkowej współpracy jest luksusowa i multikolorowa kolekcja „Sicily is my love”.
Te dwie znane włoskie marki nawiązały współpracę w 2016 roku. Wówczas powstała limitowana edycja stu luksusowych lodówek. Te oryginalne chłodziarki o nazwie FAB 28 zdobili artyści – oczywiście z Italii – Salvatore Sapienza oraz duet Adriana Zambonelli z córką Tizianą Nicosią. Wyjątkową serię, po raz pierwszy, zaprezentowano na targach Salon del Mobile w Mediolanie (12–17.04.2016). Już wtedy postawiono na sycylijskie dziedzictwo. Na malowidłach uwieczniono m.in. folklor, tradycje i zwyczaje z największej wyspy na Morzu Śródziemnym. Nie zabrakło również ilustracji stylizowanych na średniowieczne obrazy bitew i dzielnych rycerzy. Kwintesencję tego, co sycylijskie stanowiła trinacria – symbol wyspy, na którym przedstawiono głowę Meduzy otoczoną trzema kłosami pszenicy oraz trzema zgiętymi w kolanie nogami. Kolekcjonerska lodówka będąca w rzeczywistości arcydziełem sztuki kosztowała ponad… 150 tys. zł. Ponoć prace nad ręcznym zdobieniem tylko jednego urządzenia trwały ok. 240 godzin.
Od lodówki po ekspres do kawy i sokowirówkę
Intensywne kolory (przede wszystkim soczysty żółty, czerwony, pomarańczowy i zielony) oraz sycylijskie motywy ozdobiły serię o wymownej nazwie „Sicily is my love”. Na tosterach, czajnikach, blenderach, wyciskarkach do soków i ekspresach do kawy zobaczymy m.in. owoce, z których słynie włoska wyspa, czyli cytrusy, pomarańcze, opuncje czy figi. Mały sprzęt AGD zdobią także ornamenty nawiązujące do sycylijskiej sztuki dekoratorskiej, w tym m.in. motywy kwiatowe. Na blenderze pojawiają się najbardziej rozpoznawalne elementy krajobrazu wyspy – Etna, najwyższy i największy wulkan w Europie, oraz błękitne Morze Śródziemne. Z kolei ekspres do kawy upiększają caretto, sycylijski wóz o wielkich, drewnianych kołach, i głowa Meduzy. Trinacria, symbol Sycylii widniejący na jej fladze, zdobi toster. Stefano Gabbana przyznał, że współpraca z marką Smeg wynika z miłości do Włoch. I rzeczywiście tę głęboką fascynację południem Italii widać w serii „Sicily is my love”.

To nie koniec!
Na tegorocznych targach Salone del Mobile przedstawiono nową kolekcję „Divina Cucina – Sicily is my love”. W jej skład wchodzą lodówki, kuchenki i okapy. Ponownie powróciły sycylijskie motywy – tym razem w dwóch odsłonach. W pierwszej raz jeszcze zobaczymy m.in. soczyste cytrusy, koła caretto. geometryczne wzory, a także barwne motywy kwiatowe. W drugiej zainspirowano się majoliką, czyli ceramiką produkowaną we Włoszech od XVI do XVII wieku. W tym wzorze, będącym przeciwieństwem jaskrawych ilustracji owoców i kwiatowych zdobień, dominują kolory perłowy i niebieski, a sprzęt AGD zdobią rysunki Etny i antycznej świątyni Kastora i Polluksa. Ten luksusowy sprzęt trafi do sprzedaży pod koniec roku – prawdopodobnie będzie można go zakupić drogą internetową lub w londyńskim sklepie Smeg.